Hapattamalla hyvää oloa ja makua

Ruoan fermentointi eli hapattaminen on ikivanha säilöntä keino mutta juuri nyt se on myös ruokatrendien huipulla. Ja miksi ei, sillä hapatettu ruoka on myös huippu maukasta ja terveellistä. Maitohappokäymisen ansiosta hapatetun ruoan ravintoarvot ja vitamiinit lisääntyvät, PH-laskee ja suolisto saa osakseen sitä hellivää bakteerikantaa. Hapatetut tuotteet käyvät yleensä myös FODMAP-ruokavaliota noudattaville.

Hapankaali on jo monille tuttu ruokapöydän lisäke mutta korealainen versio kimchi voi olla jo hiukan uudempi tuttavuus. Kimchi valmistetaan yleensä kiinankaalista ja maustetaan inkiväärillä ja chilillä. Kimchin on sanottu olevan ”maailman terveellisintä ruokaa”.

Kombucha-tee taas on maitohappokäymisellä volgansienen avulla makeasta teestä valmistettu juoma. Sen maku vivahtaa meille tuttuun simaan mutta sitä voi myös maustaa esimerkiksi vadelmalla tai inkiväärillä.
Käymisen aikana juomaan muodostuu valtavasti terveellisiä probiootteja ja entsyymejä, jotka auttavat suolistoa voimaan hyvin. Kerran hankittu sieniviljelmä kestää pitkään, sitä voi käyttää aina uudelleen ja jakaa. Kombucha on erittäin terveellistä suolistolle ja vatsalle mutta kannattaa aloittaa kuitenkin varovasti.

Jos teet itse hapatettuja tuotteita tärkeintä on tuoreet raaka-aineet ja puhtaus kaikissa työvaiheissa.
Hapatettujen tuotteiden teko on myös hauskaa ja makuvariaatioita voi keksiä mielin määrin. Lisäksi esimerkiksi hapankaalin teko on myös erittäin ekologista, sillä siinä ei tarvita lainkaan laitteita tai energiaa sen valmistamiseen. Se säilyy pitkään, joten hävikkiäkään tuskin pääsee muodostumaan.

Jaa