Kasviksia 6 kourallista päivässä - myös isälle!

Maa-artisokka-omenakeitto sopii mainiosti alkuruoaksi isänpäivänä. Kuva Timo Viljakainen
Suomalaisten miesten pitäisi lisätä kasvisten käyttöä. Paras lahja isälle on kasvisten käyttöön rohkaiseminen. Maa- ja kotitalousnaiset suosittelee kasvispitoista kattausta isänpäivään.
 
Suomalaisen ravitsemussuositusten mukaan kasviksia tulisi syödä vähintään 500 grammaa päivässä. Miehillä määrä jää vain 300 grammaan. Lisäksi 23 prosenttia miehistä saa liikaa proteiinia ravinnosta.
 
Kaisa Myllykangas Oulun Maa- ja kotitalousnaisista on näköalapaikalla miesten ruoanlaittotapojen suhteen. Hän vetää Hyvinvointia ruoasta -kursseja osana Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin Arjen sankarit -hanketta. Hankkeessa miehiä kannustetaan kasvisten käytön lisäämiseen ja muihin terveellisiin elintapoihin.
 
”Osa miehistä vieroksuu kasviksia. Monet kuitenkin pitävät kasviksista, mutta tarvitsevat kannustusta ja selkeitä ohjeita niiden monipuoliseen käyttöön”, Myllykangas kertoo.
 
Lupa oikaista
 
Myllykankaan kokemusten mukaan miehet perustelevat kasvisten vähäistä käyttöä sillä, että vihannekset ja hedelmät ovat kalliita, erityisesti talvella. Hän muistuttaa, että kasviksiin kuuluvat myös edulliset juurekset, joita on saatavilla monipuolisesti läpi talven.
 
Yksi haaste kasvisen käytön lisäämisessä on se, että miehet kokevat kasvispitoisen ruoan teon työlääksi.
 
”Erityisesti kasvisten pilkkomiseen kuluva aika koetaan hankalaksi. Pakastealtaasta löytyvät valmiit sekoitukset ovat näppäriä ja ravintoarvoiltaan kelpoja. Niitä voi hyvin käyttää, jos haluaa hieman oikaista.”
 
Lisää kasviksia huomaamatta
 
Myllykangas nostaa esille, että miehet ottavat yhä useammin osaa perheen ruokahuoltoon tai vastaavat siitä yksin. Vaikka itse pitäisi kasviksista, haasteita niiden käyttöön voi silti tulla.
 
”Yksinhuoltajaisän suuri huolenaihe oli se, miten hän saisi kasviksia vastentahtoisesti syövän teinipoikansa muuttamaan tapojaan. Toinen isä puolestaan joutui vaimon vakavan sairastumisen vuoksi yllättäen yksin huolehtimaan perheen kaikista aterioista ja tarvitsi apua terveelliseen arkirutiinin pääsemiseksi”, Myllykangas kertoo.
 
Kasvisten vieroksuntaan Myllykangas vinkkaa, että kasvisraasteita ja -paloja kannattaa lisätä osaksi tuttua ruokaa. Näin kasvisten käyttö lisääntyy lähes huomaamatta.
 
”Jauhelihataikinaa on helppo keventää kasvisraasteella. Lihaisissa pataruoissa lihan määrää voi vähentää korvaamalla osan lihasta kasvispaloilla. Myös monia kalaruokia, joista miehet usein pitävät, voi uudistaa lisäämällä mukaan kasviksia.”
 
Myllykangas on huomannut, että useat miehet myös pitävät marjoista ja kaipaavat vinkkejä niiden hyödyntämiseen.
 
”Ruokaryhmän jälkiruoaksi saatamme tehdä marjarahkaa, mustikkapiirakkaa tai erilaisia smoothieita, jotka ovat olleet miesten mieleen.”
 
Hyvinvointia ruoasta -kurssit ovat osa Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin ja Oulun Maa- ja kotitalousnaisten Arjen sankarit -hanketta. Hanke on suunnattu työikäisille, työelämän ulkopuolella oleville miehille, jotka haluavat työllistyä. Hanke saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahaston kautta. 
 
Maa- ja kotitalousnaiset kannustaa kaikkia syömään puoli kiloa eli kuusi kourallista kasviksia päivässä. Vuonna 2020 kasvisen käytön lisäämiseen on kannustettu erityisesti Kasviksia kaaliin -järjestökampanjalla
 

Jaa

Artikkelit